Občanská poradna
Občanská poradna Charity Týn nad Vltavou nabízí bezplatnou, diskrétní, nestrannou pomoc a podporu při řešení obtížných životních situací (vztahy v rodině, finanční situace, komunikace s úřady, bytová situace, pracovně právní vztahy a další).
Služba je bezplatná a klient může zůstat v anonymitě, takže nemusí sdělit pracovníkovi občanské poradny žádné osobní údaje..
Provozní doba a místo poskytování sociální služby
- Sakařova 755, 375 01 Týn nad Vltavou (3. patro)
ÚTERÝ | 8:00 - 11:30 | 12:00 - 15:00 |
STŘEDA | 8:00 - 11:30 | 12:00 - 17:00 |
Kontaktujte nás:
telefon: +420 731 402 996
e-mail: poradna.tyn@cbudejovice.charita.cz
Poslání a cíle Občanské poradny
- Pomoci tomu, kdo si neví rady k lepší orientaci v jeho právech, oprávněných zájmech a povinnostech.
- Poskytovat věcně správné informace, potřebné kontakty, které umožní lépe zvládat obtížnou životní situaci člověka
- Být dostupná lidem v tísni, krizi nebo obtížné životní situaci a po celou dobu jejich obtíží být jejich průvodcem.
- Služby poskytované občanskou poradnou nejsou spojeny se specifickým okruhem obtíží, ale mají široký záběr a zasahují do mnoha oblastí lidského života, takže jsou určeny lidem s rozmanitými problémy.
-
Cíle služby
- Podat klientovi rady, informace, díky kterým se dokáže orientovat se ve své nepříznivé sociální situaci a díky tomu získá možnost ji řešit
- Posilovat dovednost klientů samostatně a aktivně jednat
Cílová skupina
Občanská poradna je určena osobám bez omezení věku, které se ocitly v těžké životní situaci a neví si rady se svými problémy.
V případě, že se na občanskou poradnu obrátí osoba, která bude vyžadovat nebo potřebovat jinou službu, bude jí poskytnuto základní sociální poradenství a doporučena vhodná sociální služba vzhledem k povaze problému nebo věku.
Zásady poskytování sociální služby
- Bezplatnost
Služby občanské poradny jsou poskytovány bezplatně, aby byly dostupné všem lidem, zejména těm, kteří si kvůli špatné finanční a sociální situaci si nemohou potřebné informace, služby a pomoc sami obstarat. - Anonymita a diskrétnost
Pracovník občanské poradny Charity Týn nad Vltavou je vázán mlčenlivostí o všech získaných informacích z poskytování poradenství. Poradenství může uživatel využít anonymně, takže nesdělí pracovníkovi občanské poradny Charity Týn nad Vltavou žádné osobní údaje. - Nezávislost
Občanská poradna Charity Týn nad Vltavou poskytuje uživatelům služby nezávisle na státních či jiných organizacích, které poradnu finančně podporují. - Nestrannost
Sociální poradenství poskytujeme se stejným úsilím všem uživatelům bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického a jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení. Pomoc a rady jsou poskytovány bez zaujatosti a bez ovlivnění vlastními názory, politickým a náboženským přesvědčením poradce
Popis služby
Poskytované služby
- informace o zprostředkování sociálních služeb
- pracovně – právní vztahy
- sociálně právní a občansko-právní poradenství
- dluhové poradenství (exekuce, insolvence, rodinný rozpočet apod.),
- podání návrhu na povolení oddlužení (Občanská poradna je akreditovaná pro poskytování služeb v oblasti oddlužení AO-047-2018)
- bydlení a sousedské vztahy
- rodina a mezilidské vztahy
- základy práva v ČR (bezplatné konzultace s právníkem)
- zprostředkování dalších navazujících odborných služeb
- přímá pomoc (potravinová a materiální)
- pomoc při sepisování dokumentů (např. žádosti, návrhy, formuláře ap.)
Základní činnosti při poskytování služeb se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a)zprostředkování kontaktu se společenským prostředím - např. podpora vztahů a kontaktů
s rodinou, s lidmi v okolí, s úřady a institucemi a zprostředkování navazujících služeb
b)sociálně terapeutické činnosti – poradenství v oblasti sociálně právní, občanskoprávní
c)pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí – pomoc s dokumenty, vyjednávání v zájmu uživatele, asistence při vyjednávání s úřady a institucemi, v naléhavých případech doprovod k jednání, pomoc při zprostředkování bydlení a zaměstnání, pomoc v oblasti dluhové problematiky a předlužení.
d) činnosti poskytující podporu pečujícím a činnosti, které spočívají v nácviku dovedností pečujících osob pro zvládání péče o osoby závislé na jejich pomoci – orientace v dávkovém systému pro pečující osoby, zpravidla vyřizování žádosti o příspěvek na péči, příspěvek na ošetřovné, žádosti o průkaz osoby se zdravotním postižením (TP, ZTP,ZTP/P), příspěvku na mobilitu, příspěvku na zvláštní pomůcku.
Jednání se zájemcem o službu, vstup uživatele do služby, uzavření smlouvy
- Zájemce o službu se může na občanskou poradnu obrátit elektronicky, písemně, telefonicky nebo osobně. Také se může obrátit na poradnu zprostředkovaně přes druhou osobu nebo zcela anonymně.
- Sociální pracovník během rozhovoru zjišťuje, co od této služby zájemce očekává. Podává zájemci základní informace o službě, tak aby jim porozuměl a sám se mohl rozhodnout, zda pomoc poradny využije.
- Pokud se zájemce o službu rozhodne využít služeb občanské poradny, dojde k uzavření ústní smlouvy (uzavření písemné smlouvy pouze na výslovnou žádost klienta). Klient je informován, kdo je jeho klíčový pracovník.
- Pracovník s klientem začnou společně hledat řešení problému, se kterým klient přichází: stanoví si jednotlivé kroky, které povedou k vyřešení problému. Pokud nelze vyřešit problém klienta na jedné schůzce, může být sjednáno více konzultací. Počet konzultací není ze strany poradny omezen.
- Poskytování poradenství je vedeno tak, aby klient mohl na základě získané podpory informací sám rozhodnout pro nejlepší řešení vlastní situace. Občanská poradna klientům garantuje ochranu jejich osobních údajů dle nařízení GDPR. V případě, že potřeby klienta přesahují možnosti občanské poradny, pracovník mu nabídne kontakty na další služby nebo instituce.
- Poskytování poradenství se řídí zákonem 108/2006 Sb., O sociálních službách v platném znění a je poskytováno sociálními pracovníky, kteří splňují potřebné kvalifikační požadavky.
Cena za služby
Služba je bezplatná a je poskytována na základě ústní či písemné smlouvy (v případě, že zájemce o službu požaduje uzavření písemné smlouvy), která je uzavřena na základě potřeb klienta
Kapacita služby
V danou chvíli poskytujeme poradenství 1 klientovi v jednom místě poskytování.
V případě nespokojenosti lze podat stížnost na kvalitu a způsob poskytování služby
Práva a povinnosti klientů občanské poradny
Práva a povinnosti
Zájemce o službu nebo klient má v Občanské poradně Charity Týn nad Vltavou garantována následující práva:
- Právo na anonymní konzultaci, jejíž obsah nebude zveřejněn, což je garantováno mlčenlivostí pracovníků Občanské poradny Charity Týn nad Vltavou.
- Probírat s poradcem jakýkoliv problém, současně má však poradce oznamovací povinnost v případě vyplývajícím z Trestního zákona č. 40/2009 Sb.Sám si svobodně zvolit a vybrat si z nabízených řešení.
- Nahlížet do dokumentace, která je o něm v rámci Občanské poradny Charity Týn nad Vltavou vedena a na požádání si nechat vystavit kopii.
- Právo kdykoliv spolupráci s poradnou ukončit i bez udání důvodu.
- Podat stížnosti, připomínky a podněty ke zlepšení fungování Občanské poradny Charity Týn nad Vltavou. Stížnosti můžete podat anonymně do schránky u dveří občanské poradny. Další informace o podávání stížností, jejich vyřizování nebo odvolání najdete na nástěnce v občanské poradně nebo na webu https://tyn.charita.cz/obcanska-poradna/
- Přizvat k rozhovoru rodinné příslušníky, jiné blízké osoby, v případě nutnosti např. také tlumočníka.
- Pokud je zájemce o službu znevýhodněn v komunikaci (např. klient s mentálním, sluchovým či zrakovým postižením, odlišná národnost, apod.), sociální pracovník se přizpůsobí jeho možnostem porozumět sdělovaným informacím. Pozor, v případě potřeby tlumočníka je klient povinen zajistit si jej a nemůže požadovat jeho zajištění po Občanské poradně.
Zájemce o službu nebo klient má v Občanské poradně Charity Týn nad Vltavou následující povinnosti:
- Zdržovat se pouze v konzultační místnosti.
- Respektovat zákaz vstupu pod vlivem alkoholu nebo psychotropních látek. Klientu pod vlivem alkoholu nebo psychotropních látek nebude poskytnuta konzultace a bude vyzván, aby se dostavil, popřípadě si sjednal schůzku ve střízlivém stavu. V případě nutnosti bude přivolána policie.
- Chovat se v souladu se zásadami slušného chování vůči zájemcům o službu či klientům i pracovníkům poradny Občanské poradny Charity Týn nad Vltavou. V opačných případech se vystavuje ukončení konzultace či vykázání z budovy. V případě nutnosti bude přivolána policie. První porušení bude řešeno domluvou, opakované porušení bude považováno za hrubé porušení a klientovi bude na 6 měsíců ukončena spolupráce.
- Telefonicky či jinak se omluvit, ví-li, že na dohodnutou konzultaci nemůže přijít. První a druhé porušení bude řešeno domluvou, třetí porušení bude považováno za hrubé porušení a klientovi bude na 6 měsíců ukončena spolupráce.
Při hrubém porušení povinností (tj. opakované hrubé chování k pracovnici občanské poradny nebo jiných klientů, opakované nepřijití na sjednanou schůzku bez omluvy)
může být klientovi na 6 měsíců ukončena spolupráce.