Pečovatelská služba
Poskytujeme pomoc, podporu a péči v předem stanoveném čase v přirozeném domácím prostředí osobám se sníženou soběstačností a rodinám s dětmi, jejichž situace vyžaduje asistenci jiné fyzické osoby. Službu přizpůsobujeme jejich individuálním potřebám, možnostem a schopnostem. Pomáháme například s hygienou, úklidem a podáváním stravy. Zajišťujeme také nákupy, dopravu k lékaři a dovoz obědů. Služba je zpoplatněna.
Díky podpoře Nadace EP Corporate Group realizuje CharitaČeské Budějovice od srpna 2024 projekt zaměřený na vzdělávání zaměstnanců Pečovatelské služby a Osobní asistence. Prostřednictvím kurzů zvýšíme odbornou kvalifikaci a profesionalitu zaměstnanců a kvalitu poskytovaných služeb se zaměřením na seniory a osoby se zdravotním postižením v domácím prostředí. Mezi vybranými tématy kurzů jsou např. zvládání problémových situací, řešení konfliktů, komunikace a aktivizace či zprostředkování pohledu na svět očima osoby trpící demencí prostřednictvím virtuální reality. Za podporu děkujeme.
https://www.facebook.com/nadaceepcg
Provozní doba
- PO–PÁ 6:30–20:00 hod.
- Víkendy + svátky 6:30–18:00 hod.
- Kancelář vedoucí služby a sociálních pracovnic
- PO–PÁ 7:00–15:30 hod. (dle telefonické domluvy)
Kontaktujte nás:
adresa: Žižkova tř. 309/12, 370 01 České Budějovice
telefon: +420 731 604 510
e-mail: pecovatelka@cbudejovice.charita.cz
JÍDELNÍČEK KONTAKTNÍFORMULÁŘ CENÍK POSKYTOVANÝCH SLUŽEBSMLOUVA O POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
Příklad dobré praxe
Paní Pavla žije sama v malém bytě panelového domu. Z rodiny se stýká pouze s vnučkou, která je však časově velmi vytížená a hodně cestuje, není tedy v jejích možnostech zajistit pomoc v míře, které by paní Pavla potřebovala ...
Paní Pavla nebyla schopna dojít na nákup a uvařit si hlavní jídlo, tak vnučka oslovila a začala využívat pro babičku Pečovatelskou službu Charity České Budějovice. Pak přišlo zhoršení zdravíčka a dlouhý pobyt v nemocnici. Tam se její stav natolik zhoršil, že pracovnice nemocnice vyřídila paní Pavle pobyt v domově seniorů. Tady byla rok a nebyla zde šťastná, toužila po návratu domů a zhoršoval se jí psychický stav. V té době vnučka oslovila po předchozí zkušenosti znovu českobudějovickou Charitu s prosbou, zda bychom babičce mohli po návratu do domácího prostředí opět pomáhat s činnostmi, které sama nezvládne. Ve spolupráci s vnučkou jsme zajistili babičce bezpečné domácí prostředí a současně připravili potřebné kompenzační pomůcky, které jsou při fungování v domácnosti pro paní Pavlu nezbytné (chodítko, nástavec na WC, závěs nad postel…). V den příchodu domů měla již zajištěný oběd a nákup dle svého přání. Z našich služeb paní Pavla dále využívá běžný úklid a údržbu domácnosti a pomoc při úkonech osobní hygieny. Zároveň jsme vyřídili všechny potřebné papíry (žádost o navýšení příspěvku na péči a související dávky). Časem se paní Pavla doma aklimatizovala, zlepšil se jí psychický stav a vyslovila přání, že by chtěla s někým trávit volný čas – vyprávěním, procházkami, předčítáním. Sociální pracovnice tedy po domluvě zajistila charitní Osobní asistenci, která ji navštěvuje třikrát týdně a zajišťuje jí aktivní a smysluplné trávení společného času dle jejích představ. Paní Pavla je spokojená, protože může důstojně žít ve svém vlastním bytě, v prostředí, které zná celý život a cítí se v něm v bezpečí.
Poslání a cíle služby
Poskytujeme pomoc, podporu a péči ve vymezeném čase v přirozeném domácím prostředí osobám se sníženou soběstačností a rodinám s dětmi, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Službu poskytujeme dle jejich individuálních potřeb, možností a schopností. Těmto lidem pomáháme např. s hygienou, úklidem, při podávání stravy. Zajišťujeme nákupy, dopravu k lékaři, dovoz oběda.
Cílem je zajistit prostřednictvím činností Charitní pečovatelské služby (dále CHPS) podporu a péči v oblasti základních životních potřeb tak, aby uživatel mohl setrvat v domácím prostředí.
Cílová skupina
Osoby se sníženou soběstačností z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení a rodiny s dětmi, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Tyto osoby nejsou schopny svou nepříznivou sociální situaci řešit vlastními silami.
Zásady poskytování sociální služby
- Respektování lidské důstojnosti – s uživatelem vždy jednáme s úctou a respektujeme jeho lidská práva.
- Individuální přístup – přistupujeme ke každému uživateli a jeho aktuální životní situaci s respektem ke způsobu života, k osobnosti, možnostem a schopnostem.
- Respektování člověka – respektujeme rozhodnutí uživatele, jeho způsob života a službu poskytujeme s ohledem na individuální přání uživatele, přičemž se ho snažíme motivovat, navrhovat vhodná řešení a podporujeme uživatele v samostatném rozhodování.
- Mlčenlivost – dodržujeme ochranu osobních údajů a nemluvíme o záležitostech uživatelů na veřejnosti.
- Důvěra - vytváříme pro uživatele sociální služby prostředí přijetí, bezpečí, pomoci a opory, ve kterém se uživatel necítí ohrožen.
Popis služby
Služba obsahuje tyto základní činnosti (podle § 40 Zákona o sociálních službách č. 108/2006 Sb.):
- Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
- Pomoc při osobní hygieně, nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
- Pomoc při zajištění chodu domácnosti
- Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- Pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí
- Pomoc při uplatňování práv a oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Fakultativní služby
- Jídelní lístek (druký kus)
- Péče o domácí zvíře (např. krmení, venčení)
- Doprava uživatele autem pečovatelské služby + čas pracovníka při dopravě uživatele
Jednání se zájemcem o službu, vstup uživatele do služby, uzavření smlouvy
První kontakt se zájemcem o službu může probíhat osobně, telefonicky, nebo elektronicky. V případě, že potencionální zájemce, nebo kterákoliv osoba se zájmem o službu kontaktuje první pracovníka v sociálních službách, ten předá zájemci základní informace o službě a kontakt na sociální pracovnici, nebo na vedoucí CHPS, kteří jsou pověřeni jednáním se zájemcem. Při prvním kontaktu sociální pracovník ověřuje zejména zda: osoba spadá do cílové skupiny služby, zda má osoba domácnost v místě, kde je služba poskytována a zda požaduje poskytovat službu v provozní době služby. Pověřený pracovník mapuje potřeby a možnosti zájemce. Poskytne mu dostatečný prostor pro vyjádření. U každého zájemce o službu posuzujeme nepříznivou sociální situaci, a to zejména potřebu četnosti péče, její náročnost, osamělost zájemce, nemožnost zajištění péče rodinou, ztrátu schopnosti péče o svou osobu, nebo změnu sociální situace. Pokud má zájemce zájem o pokračování jednání, které má vést k uzavření smlouvy, je domluven termín osobní schůzky se zájemcem. Osobní schůzka se zájemcem je zcela nezbytná před uzavřením Smlouvy o poskytování Charitní pečovatelské služby.
Po vyjasnění očekávání zájemce a možností CHPS se na závěr osobní schůzky, dle naléhavosti, může přistoupit k sepsání Smlouvy o poskytování Charitní pečovatelské služby (viz SQSS č. 4)., a k sepsání Individuálního plánu (viz SQSS č. 5), nebo ideálně se společně domluví na další schůzce, kde dojde k sepsání smlouvy a Individuálního plánu. Smlouva musí být vždy písemná. Ta je vyhotovena ve dvou exemplářích s platností originálu, kdy jeden dostává uživatel (pokud má uživatel stanoveného Zástupce, může být ještě jeden exemplář vyhotoven navíc) a druhý je založen do složky uživatele v kanceláři sociálních pracovnic a vedoucí CHPS. Podepsáním Smlouvy o poskytování pečovatelské služby se ze zájemce o službu stává uživatel CHPS.
Finanční spoluúčast uživatele na službě
Uživatel je povinen zaplatit úhradu za poskytnuté činnosti, a to dle platného ceníku poskytovatele. Ceník je předán uživateli při podpisu Smlouvy. Poskytovatel si vyhrazuje možnost jednostranně změnit cenu za poskytování služby. O změně ceníku je uživatel informován minimálně měsíc předem (písemně, nebo telefonicky).
Ukončení poskytování služby
Charitní pečovatelská služba se ukončuje na základě písemného Ukončení smlouvy o poskytování Charitní pečovatelské služby, které je sepsáno ve 2 vyhotoveních (originálech). Jedno vyhotovení je ponecháno uživateli, druhé si ponechá CHPS.
Pokud se služba CHPS ukončuje z důvodu úmrtí uživatele, nebo při nečerpání služby déle jak 6 měsíců, napíše sociální pracovnice pouze záznam do příslušného programu a v tištěné formě ho založí do složky uživatele.
Po ukončení jsou do Karty uživatele založeny:
- všechny Individuální plány
- závěrečný zápis sociální pracovnice, v němž uvede důvod ukončení služby
- Ukončení smlouvy o poskytování CHPS (je – li sepsané)
- Vyrovnání vzájemných závazků (vrácení klíčů – tzn. potvrzený Souhlas s používáním klíčů).
Poté je celá dokumentace zařazena do kartotéky, kde je dokumentace uživatelů, u kterých je služba ukončena. Osobní složky uživatelů jsou archivovány dle pravidel archivačního a skartačního řádu (viz Standard č. 6).
REGISTR POSKYTOVATELŮ SOC.SLUŽEB
Kde nás najdete: Žižkova tř. 309/12, 370 01 České Budějovice - budova Stavounionu, 2. patro
Sociální služba je podpořena z rozpočtu Jihočeského kraje a Statutárního města České Budějovice
Kontaktujte nás:
adresa: Žižkova tř. 309/12, 370 01 České Budějovice
telefon: +420 731 604 510
e-mail: pecovatelka@cbudejovice.charita.cz