Osobní asistence
Poskytujeme pomoc, podporu a péči v každodenních záležitostech života lidem, kteří v důsledku zdravotního postižení, omezení nebo věku potřebují asistenci, aby mohli zůstat ve svém přirozeném prostředí. Služba podporuje uživatele v dosažení soběstačnosti a umožňuje jim plnohodnotné zapojení do běžného i společenského života. Osobní asistence je poskytována již od tří let věku. Zahrnuje pomoc při hygieně, oblékání, přípravě a podávání jídla, doprovod k lékaři nebo na procházky. Uživatelům také pomáháme smysluplně trávit volný čas, například trénováním paměti, čtením či hraním společenských her. Služba je poskytována na delší časový úsek, tedy jednu a více hodin, a je zpoplatněna.
Díky podpoře Nadace EP Corporate Group realizuje Charita České Budějovice od srpna 2024 projekt zaměřený na vzdělávání zaměstnanců Pečovatelské služby a Osobní asistence. Prostřednictvím kurzů zvýšíme odbornou kvalifikaci a profesionalitu zaměstnanců a kvalitu poskytovaných služeb se zaměřením na seniory a osoby se zdravotním postižením v domácím prostředí. Mezi vybranými tématy kurzů jsou např. zvládání problémových situací, řešení konfliktů, komunikace a aktivizace či zprostředkování pohledu na svět očima osoby trpící demencí prostřednictvím virtuální reality. Za podporu děkujeme.
https://www.facebook.com/nadaceepcg
- Provozní doba
PO–NE: 6:00 – 19:00 hod.,
víkendy (včetně svátků) 6:00 – 10:00, 13:30 – 19:00 hod.
Služba je poskytována bez časového omezení.Kancelář vedoucí služby a sociální pracovnice
PO–PÁ: 7:00–15:00 hod. (dle telefonické domluvy)Kontaktujte nás:
adresa: Žižkova tř. 309/12, 370 01 České Budějovice
telefon: +420 731 604 411
e-mail: osobni.asistence@cbudejovice.charita.cz
KONTAKTNÍ FORMULÁŘ ceník poskytovaných služeb
od 01. 08. 2024 SMLOUVA O POSKYTOVÁNÍ ASISTENCE

Příklad dobré praxe
Paní Jitka bydlí sama v panelákovém bytě. Začátkemroku doma upadla, volala o pomoc a trvalo dlouhou dobu, než ji uslyšeli sousedé a zavolali Zdravotnickou záchrannou službu. Paní ležela v nemocnici asi měsíc se zlomenou nohou. Když se vrátila domů, nastěhovala se k ní na přechodnou dobu vnučka, aby se o ni postarala...
Paní Jitka byla ráda, že s ní vnučka bydlí a zvykla si, že ji pomáhá. Vnučka se však potřebovala starat i o svoji rodinu, proto se odstěhovala. Paní Jitka si na tuto situaci zpočátku těžko zvykala, a také se jí v myšlenkách stále vracelo, jak doma upadla a začala se doma bát. Z tohoto důvodu oslovila Osobní asistenci Charity České Budějovice. Protože po úraze paní špatně chodila, pouze za pomoci chodítka, nechtěla nejprve ani vstávat z postele. K paní Jitce jsme začali docházet 2x denně – ráno a večer. Nějakou dobu trvalo, než si paní na asistentky zvykla. I když je ráda viděla a ráda si s nimi povídala, tyto činnosti odmítala, přestože sama nezvládala osobní hygienu a procházky venku. Trvalo asi dva měsíce, než si asistentky získaly její důvěru. Díky tomu se postupně paní Jitce zlepšil její zdravotní a hlavně psychický stav. Nyní jsou jí asistentky nápomocné ve všech jejích potřebách – pomáhají paní s hygienou v koupelně, připravují jí snídani, povídají si. Paní ráda vzpomíná u rodinných fotografií, s asistentkami si čtou a probírají různé časopisy, a hlavně recepty v nich. Trénují chůzi po bytě pomocí chodítka a chodí i na krátké procházky. Paní Jitku začalo bavit i ranní procvičování nohy, která ji stále pobolívá.
Paní Jitka je díky osobní asistenci mnohem klidnější, cítí se opět ve svém bytě dobře a v bezpečí. Je ráda, že má společnost a nemusí být odkázána jen na pomoc rodiny.
Poslání a cíle služby
Posláním osobní asistence je poskytovat pomoc a podporu v každodenních činnostech lidem, kteří z důvodu zdravotního postižení, omezení soběstačnosti nebo vyššího věku potřebují pomoc druhé osoby. Cílem je umožnit těmto lidem setrvat co nejdéle ve svém přirozeném sociálním prostředí. Služba usiluje o zachování a rozvoj soběstačnosti uživatele a podporuje jeho plnohodnotné zapojení do běžného i společenského života.
Cílem služby je poskytovat uživatelům podporu při činnostech, které nezvládají samostatně, a tím jim umožnit setrvat co nejdéle ve svém přirozeném sociálním prostředí. Služba zároveň podporuje aktivní zapojení uživatele do běžného života s ohledem na jeho možnosti a zachované schopnosti – tělesné, psychické i sociální.
Cílová skupina
Do cílové skupiny osobní asistence spadají:
- osoby se zdravotním postižením,
- osoby s tělesným postižením,
- osoby se zrakovým postižením,
- osoby se sluchovým postižením,
- osoby s mentálním postižením,
- osoby s kombinovaným postižením,
- osoby s jiným zdravotním postižením,
- osoby s chronickým onemocněním,
- osoby s duševním onemocněním,
- senioři.
Zásady poskytování sociální služby
- Láskyplné jednání a úcta ke člověku
- Umožnit žít v přirozeném sociálním prostředí
- Respektovat lidskou důstojnost a soukromí, lidská práva
- Vycházet z individuálních potřeb a uplatňovat individuální přístup ke každému uživateli
- Zachovávat diskrétnost
- Partnerský přístup
- Komplexnost služeb
- Základní sociální poradenství
Popis služby
Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
- Pomoc a podpora při podávání jídla a pití
- Pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek
- Pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i vnějším prostoru
- Pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík
Pomoc při osobní hygieně
- Pomoc při úkonech osobní hygieny
- Pomoc při použití WC
Pomoc při zajišťování stravy
- Pomoc při přípravě jídla a pití
Pomoc při zajištění chodu domácnosti
- Pomoc s úklidem a údržbou domácnosti a osobních věcí
- Nákupy a běžné pochůzky
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- Pomoc a podpora rodině v péči o dítě
- Pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob
- Pomoc s nácvikem a upevňováním motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- Doprovázení do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na zájmové a volnočasové aktivity, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- Pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů
- Pomoc při vyřizování běžných záležitostí
Pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí
Dohled nad jednáním osoby závislé na pomoci
Fakultativní (doplňkové) služby
Doprava uživatele autem Osobní asistence + čas pracovníka strávený při dopravě uživatele
Jednání se zájemcem o službu, vstup uživatele do služby, uzavření smlouvy
První kontakt se zájemcem o službu může probíhat: telefonicky, e-mailem, osobní schůzkou nebo prostřednictvím webových stránek Charita České Budějovice.
Se zájemcem o službu je oprávněna jednat vedoucí služby OA nebo sociální pracovnice OA. Všichni pracovníci Osobní asistence jsou schopni odkázat zájemce o službu na osobu vedoucí jednání a poskytnout mu základní informace o službě.
Při prvním kontaktu zjišťuje sociální pracovnice od zájemce o službu následující informace:
- Jaká je zájemcova nepříznivá sociální situace,
- Jeho přání, potřeby a požadavky, případně cíle,
- Zda zájemce spadá do cílové skupiny a místní dostupnosti služby,
- Jméno, příjemní a věk zájemce,
- Adresa místa, kde by se služba poskytovala,
- Jméno a příjmení kontaktní osoby, její vztah k zájemci o službu a kontakt,
- Kontaktní údaje zájemce.
Sociální pracovnice sděluje zájemci převážně tyto informace o službě:
- časovou dostupnost služby a kapacitní možnosti,
- podmínky poskytování služby (včetně práv a povinností a pravidel chování uživatelů),
- jak OA funguje
- jaké úkony služba poskytuje a jaká je jejich cena,
- postup, jak se zájemce o službu stane uživatelem – o nutnosti provedení sociálního šetření a podepsání Smlouvu o poskytování OA před zahájením služby.
-
Maximální kapacita služby
Počet klientů: 5
- 1 klient v danou chvíli (od 6:00 do 8:00)
- 5 klientů v danou chvíli (od 8:00 do 15:00)
- 1 klient v danou chvíli (od 15:00 do 19:00)
počet klientů o víkendech a svátcích: - 1 v danou chvíli
-
Sociální pracovnice při jednání se zájemcem zjišťuje jeho schopnost porozumět a samostatně uzavřít Smlouvu o poskytování OA.
Dále dbá na to, aby bylo jednání vedeno v tempu, které vyhovuje zájemci. Nepoužívá odborné či nesrozumitelné termíny, pečlivě sleduje, zda zájemce rozumí a chápe, o čem hovoří, a poskytuje mu dostatečný prostor k vyjádření jeho potřeb a názorů.
Osobní schůzka se zájemcem
- Osobní schůzka se zájemcem o službu je zcela nezbytná před uzavřením Smlouvy o poskytování OA,
- Osobní schůzka by měla proběhnout v domácnosti zájemce o službu,
- V odůvodněných případech může osobní schůzka se zájemcem proběhnout v kanceláři poskytovatele. Například pokud služba nebude probíhat v domácnosti uživatele, ale v jeho sociálním prostředí, může se jednat doprovod do školy apod.,
- Osobní schůzku je oprávněna vést vedoucí služby nebo sociální pracovnice, ideálně v zastoupení obou,
- je-li zájemce o službu omezen ve svéprávnosti, jedná za něj opatrovník v rozsahu, který vyžaduje jeho omezení,
- jednání se mohou účastnit další osoby ze strany poskytovatele (např. praktikanti či stážisté), s čímž musí zájemce vyjádřit souhlas,
- jednání se mohou účastnit také další osoby ze strany zájemce o službu (např. rodinní příslušníci, přátelé, známí). Zájemce má právo na jejich přítomnost a sociální pracovník je nemůže z jednání vyloučit,
- naopak přítomnost dalších osob ze strany zájemce o službu může být sociálním pracovníkem doporučena pro lepší pochopení průběhu poskytování služby a vytvoření dohod, které se týkají dalších členů domácnosti apod.
Pravidla pro odmítnutí služby
Poskytovatel může odmítnout poskytování služby z těchto zákonných důvodů (§91, odst. 3 z č. 108/2006 Sb. O soc. službách):
- poskytovatel neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá, a to i s ohledem na vymezení okruhu osob v registru poskytovatelů sociálních služeb,
- poskytovatel nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá (okamžitá kapacita služby),
- osobě, která žádá o poskytnutí sociální služby, poskytovatel vypověděl v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze Smlouvy.
Je-li zájemce o službu odmítnut z výše uvedených důvodů, poskytne mu sociální pracovnice základní sociální poradenství ohledně jiných služeb, které poskytují službu, kterou by zájemce potřeboval.
Pokud se zájemce o službu rozhodne využívat službu OA je poté uzavřena písemná Smlouva o poskytování osobní asistence. Vedoucí služby nebo sociální pracovnice dbají na to, aby uživatel v maximální možné míře Smlouvě o poskytování osobní asistence rozuměl. Vedoucí služby nebo sociální pracovnice se zájemcem celou smlouvu projde a vysvětlí mu všechny její body. Ke Smlouvě o poskytování osobní asistence náleží Vnitřní pravidla pro poskytování osobní asistence. Pokud se uživatel rozhodne zapůjčit OA klíče od své domácnosti, podepíše též Souhlas o používání klíčů. Smlouva o poskytování osobní asistence je sepsána ve dvou vyhotoveních. Jedno vyhotovení se ponechává uživatel a druhé je založeno do karty uživatele na středisku OA.
Finanční spoluúčast uživatele na službě
Služba je hrazena uživatelem dle sjednaného rozsahu služby a platného ceníku Osobní asistence.
Ukončení poskytování služby
Smlouva o poskytnutí osobní asistence zaniká v těchto případech:
- Uživatel může od Smlouvy odstoupit bez udání důvodů písemným podáním u poskytovatele splatností ode dne následujícího po dni podání.
- Poskytovatel mé právo odstoupit od Smlouvy – pouze písemně, a to v případech uvedených ve Smlouvě o poskytnutí osobní asistence „Výpovědní důvody a výpovědní lhůty“.
Fotogalerie
REGISTR POSKYTOVATELŮ SOC.SLUŽEB
-
Kde nás najdete: Žižkova tř. 309/12, 370 01 České Budějovice - budova Stavounionu, 2. patro

Sociální služba je podpořena z rozpočtu Jihočeského kraje a Statutárního města České Budějovice
Kontaktujte nás:
adresa: Žižkova tř. 309/12, 370 01 České Budějovice
telefon: +420 731 604 411
e-mail: osobni.asistence@cbudejovice.charita.cz




